- De eerste Fisker Ocean-productie voor 2023 is vandaag begonnen in hun koolstofneutrale fabriek in Graz, Oostenrijk, met de meeste leveringen gepland voor volgend jaar, aangezien de productie geleidelijk stijgt van 300 in Q1 van 2023 tot 8000 in Q2 tot meer dan 42.000 verwacht tegen het einde van het jaar.
- Er wordt gesproken over alle Ocean One-eenheden van de eerste editie, evenals voorbeelden uit 2023 van de betaalbare FWD Sport en AWD Ultra, maar er worden nog steeds bestellingen aangenomen voor de AWD Ocean Extreme van het hoogste niveau, die $ 68.999 kost, plus een nog te betalen aangekondigde bestemmingskosten.
- Fisker zegt dat het topmodel volgens de EPA-methodiek een actieradius van 350 mijl zal bieden en in 3,6 seconden kan versnellen tot 100 km / u dankzij de 550 pk die beschikbaar is via het AWD-platform met twee motoren.
De officiële productie begon vandaag voor Henrik Fisker’s langverwachte volledig elektrische SUV voor vijf passagiers, die een onzekere draagtijd had totdat in oktober 2020 een samenwerking met assemblagepartner Magna International werd aangekondigd. Fisker’s vorige auto, de Fisker Karma plug-in hybride, is niet gelieerd aan het Fisker Ocean-project, aangezien het gereedschap is verkocht en opnieuw samengesteld door Karma Automotive toen Henrik Fisker zelf verder ging om zich te concentreren op zijn volledig elektrische Ocean SUV-project.
De verwachtingen zijn hooggespannen dat de Ocean een goede eerste indruk zal maken wanneer de leveringen aan klanten beginnen. De Magna Steyr-fabriek in Graz, Oostenrijk, produceert immers ook de Mercedes-Benz G-klasse, de BMW 5-serie, de Jaguar E-Pace en I-Pace, evenals de BMW Z4 en Toyota Supra. Zoals verwacht van een gevestigde assemblagefabriek, lijken ze op de goede weg te zijn om de bouwkwaliteit en vroege kinderziektes te beheersen, met een geleidelijke productieverhoging die zal resulteren in slechts 300 geproduceerde exemplaren tegen het einde van het eerste kwartaal van 2023. En het is niet alsof de schakelaar van de assemblagelijn van de Ocean vandaag is omgedraaid, aangezien er zo’n 95 prototype Ocean-voertuigen werden gebouwd toen de lijn samenkwam. De productie zal tegen het einde van het tweede kwartaal van volgend jaar toenemen tot 8000 en tegen het einde van het jaar stijgen tot meer dan 42.000.
Vergeleken met de niet-verwante Volkswagen ID.4 is de Ocean SUV zo’n vijf centimeter breder en bijna twintig centimeter langer (zowel qua wielbasis als in algemene zin), maar hij staat niet hoger. Dat geeft het een slanke vorm die, cruciaal, ook meer ruimte onder de vloer biedt voor een grotere batterij. De capaciteit van die batterij is nog niet bekendgemaakt, maar Fisker meldt wel dat voertuigen met vierwielaandrijving die zijn uitgerust met de grotere Hyper Range-batterij goed zullen zijn voor maximaal 350 mijl volgens de EPA-testmethodiek, mede dankzij een achtermotor ontkoppelen die een rol speelt tijdens het cruisen. Aan het andere uiterste zegt Fisker dat de Boost-modus maar liefst 550 pk zal ontketenen die de machine in 3,6 seconden naar 100 km / u kan versnellen.
De Sport met voorwielaandrijving, die momenteel uitverkocht is voor 2023 dankzij de lage startprijs van $ 37.499 voor bestemming, zal het kleinere Touring Range-pakket gebruiken en een actieradius van 400 km leveren. De eenmotorige aandrijflijn levert 275 pk en brengt het instapmodel Ocean in 6,9 seconden naar 100 km/u.
Afgezien van de hoofdruimte zijn er maar weinig interieurafmetingen vrijgegeven, maar met 41,1 inch vooraan en 40,4 inch achteraan ziet het er veelbelovend uit voor de relatief laaghangende elektrische cross-over, die over de hele linie een panoramisch glazen dak biedt. De getinte glaspanelen zijn bevestigd op het instapmodel Sport, glijdend op het middenniveau Ultra, en aangevuld met fotovoltaïsche panelen op de Extreme en de eerste editie One.
Met een beetje geluk kunnen we in het eerste deel van 2023 een vroeg productiemodel evalueren en testen. De Ocean laat al lang op zich wachten, maar Henrik Fisker’s samenwerking met een gevestigde auto-assemblage-outfit lijkt op het punt te staan op een zeer tastbare manier afbetalen.
Deze inhoud wordt geïmporteerd uit OpenWeb. Mogelijk kunt u dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of kunt u meer informatie vinden op hun website.