De volgende generatie Mercedes-Benz E-Klasse komt steeds dichter bij de onthulling, met prototypes die nu weinig camouflage dragen.
Het wordt naar verwachting in 2023 onthuld als een model voor 2024.
Onze spionagefotografen legden deze sedantest vast, met alleen camouflage aan de voor- en achterkant en de onverhulde flanken.
De E-Klasse is het middelste kind van Mercedes-Benz’ sedantrio met verbrandingsmotor en achter-/vierwielaandrijving. De nieuwe generatie volgt op de opnieuw ontworpen S-Klasse die in 2021 lokaal werd gelanceerd, en de nieuwe C-Klasse die dit jaar werd gelanceerd.
Zoals we hebben gezien bij de nieuwste C-Klasse en S-Klasse, heeft de volgende E-Klasse schonere zijdetails met een subtielere vouw die hoger op de carrosserie is geplaatst.
Verwacht dat de styling van de voor- en achterkant sterk lijkt op zijn kleinere en grotere broers en zussen.
Terwijl Mercedes-Benz eerder de E-Klasse onderscheidde met twee koplampen aan elke kant, of zijn led-dagrijlichten vormgaf om dit te simuleren, werd dit motief bij de facelift van 2020 grotendeels verlaten.
Het interieur zal naar verwachting ook sterk lijken op de C-Klasse en de S-Klasse, met een groot touchscreen in portretstijl.
De coupé en cabriolet worden buiten gebruik gesteld, met een nieuwe coupé- en cabrioletmodellijn – mogelijk de CLE genoemd – die gezamenlijk alle tweedeurs C-Klasse- en E-Klasse-modellen vervangt.
Een wagon zal doorgaan, althans op andere markten, en is al bespioneerd; maar de carrosseriestijl werd hier geschrapt in 2021 toen Mercedes-Benz stopte met de high-riding All-Terrain.
Dieselmotoren zullen ook worden voortgezet, maar deze zijn in 2021 ook in Australië geschrapt.
Verwacht een reeks van 48V mild-hybride en plug-in hybride aandrijflijnen, maar geen elektrische optie, met die rol in Mercedes’ line-up gediend door de EQE.
Het is onduidelijk of de E-Klasse de kleinere C-Klasse zal volgen door alleen viercilinderaandrijflijnen aan te bieden in zowel het kern- als het AMG-bereik.
Momenteel wordt de Mercedes-Benz E-Klasse aangeboden met een keuze uit drie viercilinder turbomotoren, waarvan er één is gekoppeld aan een plug-in hybridesysteem.
Als u echter overstapt naar het AMG-assortiment, krijgt u een zes-in-lijn turbocompressor in de E53 en een twin-turbo V8 in de E63.
Ook de aartsrivaal van de E-Klasse, de BMW 5 Serie, staat op het punt een nieuwe generatie binnen te gaan. Prototypes van de nieuwe 5-serie zijn bespioneerd getest voorafgaand aan een verwacht debuut in 2023.