Het elektrische bereik wordt geschat op 32-34 mijl, wat in de echte wereld waarschijnlijk tot 30 mijl betekent.
Volgens de praktisch zinloze wettelijke MPG-classificatie haal je tussen de 148,7 en 176,6 mpg uit deze 330e, maar halverwege de jaren 40 is de kans groter bij normaal rijden dat stad en snelweg combineert. Maar net als bij andere PHEV’s, als u er alleen korte afstanden mee rijdt en regelmatig oplaadt, verbruikt hij soms gedurende langere tijd helemaal geen benzine.
De bestuurder kan kiezen tussen twee niveaus van regeneratief remmen, waardoor u bijna geen gebruik meer hoeft te maken van de wrijvingsremmen, waarvan de straf een waarneembare stap is wanneer u harder remt en de ene vorm van vertraging wordt vergezeld door de andere. Het is meer een nieuwsgierigheid dan een probleem.
De 330e is een fijne auto om mee te rijden: netjes, neutraal en zeer gripvast in de bochten, met communicatief stuurgedrag als vanouds. Het is ook krachtig, zelfs als het geluid van de vier geen kaars kan houden voor de sportieve zessen die BMW blijft maken.
De ZF-versnellingsbak met acht versnellingen is zijn gebruikelijke onberispelijke zelf: snel en soepel te schakelen, reageert zowel op de peddels als (iets langzamer) op de kickdown. Meestal is het gewoon onopvallend. Geen wonder dat BMW geen 3 Serie verkoopt met een andere vorm van transmissie.
De 3-serie is in de loop der jaren gegroeid, maar de Touring heeft nog steeds een prettige compactheid. Hij levert getrouw de kwaliteit, verfijning en sportiviteit die we al lang gewend zijn van varianten uit de 3-serie, en combineert dat alles met extra functionaliteit en geschiktheid voor alle weersomstandigheden. Het is een uitstekende doe-het-allemaal-keuze.