Ford heeft een terugroepactie uitgevaardigd voor bepaalde F-150-vrachtwagens uit 2021-2022. De ruitenwissermotor van de voorruit kan defect raken, waardoor de ruitenwissers onbruikbaar blijven, wat tot een ongeval kan leiden. De terugroepactie betreft 453.650 vrachtwagens.
De terugroepactie heeft geen betrekking op modellen die van 3 mei 2021 tot 10 september 2021 in de Dearborn Truck Plant van het bedrijf zijn gebouwd. Gedurende deze tijd heeft Ford deze trucks gemaakt met een ander ontwerp van de ruitenwissermotor vanwege een tekort aan microchips als gevolg van een pandemie. Ford is niet op de hoogte van ongevallen of verwondingen die verband houden met dit probleem. De autofabrikant zei echter op de hoogte te zijn van 1.378 garantierapporten wereldwijd met betrekking tot niet-werkende of met tussenpozen functionerende ruitenwissers.
68 Foto’s
Ford zal contact opnemen met eigenaren van getroffen vrachtwagens, waarbij de autofabrikant op 3 januari 2023 kennisgevingsbrieven voor de eigenaar zal versturen. Dealers zullen de ruitenwissermotor voor de voorruit gratis vervangen.
Het tekort aan microchips in 2021 legde een groot deel van de industrie lam omdat autofabrikanten moeite hadden om voertuigen te bouwen. Ford moest de productie van een aantal voertuigen onderbreken, de Mustang een korte pauze geven en F-150-pickups maken met ontbrekende functies. En dat kwam bovenop de grote vraag van consumenten naar de nieuwe pick-up, die Ford opnieuw had ontworpen voor het modeljaar 2021. General Motors worstelde ook met de productie, waarbij de fabriek die de Chevrolet Silverado en GMC Sierra bouwde, stationair draaide.
Ford heeft dit jaar verschillende terugroepacties moeten uitvaardigen, waaronder een aantal voor de F-150. In september riep de Blue Oval bepaalde F-150 Raptors terug vanwege losse wielmoeren. In juni heeft FoMoCo een veiligheidsnaleving terugroepactie voor de elektrische F-150 Lightning. Het bandenspanningscontrolesysteem van de truck op modellen met 20- of 22-inch wielen is mogelijk niet verlicht.
Ford riep eerder dit jaar de F-150 en verschillende andere voertuigen terug vanwege defecte wisserbladen. De 600.000 auto’s waarop de nieuwe terugroepactie betrekking had, vielen echter niet onder de eerdere terugroepactie, waarbij ook de Expedition, Super Duty en Lincoln Navigator betrokken waren. Het is een moeilijk jaar geweest voor de in Dearborn gevestigde autofabrikant, die duizenden populaire modellen zoals de Mustang Mach-E, Bronco en Maverick heeft moeten terugroepen.