Porsche verzilvert zijn illustere rallygeschiedenis met de nieuwe 2023 911 Dakar. De nieuwste 911-variant, die deze week op de markt is gebracht, eert de overwinning van de Duitse autofabrikant in de Parijs-Dakar-rally in 1984 met een aangepaste 911, de 953. Die auto veranderde later in de iconische 959, die zegevierde tijdens de races van 1986.
Hoewel de 2023 911 Dakar niet in competitie zal gaan zoals zijn voorouders, beschikt hij over een groot aantal zinvolle upgrades die zijn ontworpen om hem te helpen lastige landschappen te overwinnen, met een 2,0-inch ophangingslift, stevige Pirelli Scorpion All-Terrain Plus-banden en roestvrij staal glijplaten. Porsche bouwt slechts 2500 exemplaren, en met een startprijs van $ 223.450, zal de 911 die overal te koop is waarschijnlijk snel door verzamelaars worden opgepikt, als hij nog niet uitverkocht is. Nog altijd, Porsche heeft het toegevoegd aan zijn configuratorwaardoor we de wereld van fantasie konden betreden en onze droomrally 911 konden ontwerpen. Dit is wat onze redacteuren bedachten:
Jack Fitzgeralds $ 246.500 Porsche 911 Dakar
De eerste keer dat ik een safari 911 zag, was ik 15 en liep ik door de pitlane op Road America. Ik kon mijn hoofd niet helemaal omwikkelen met wat ik zag. Is die Porsche opgeheven? Heeft hij extra koplampen en een imperiaal? Ik wist dat het mooi was en hoopte dat degene die het bezat daadwerkelijk gebruik zou maken van hun aanpassingen. Ik hield die auto in gedachten terwijl ik door de ingewikkelde configurator van Porsche voor de 911 Dakar waadde. Voor mijn verfoptie ging ik voor de $ 12.830 Paint to Sample British Racing Green, compleet met bijpassende wielen. Ik heb $ 660 uitgegeven om de basis van de verf van mijn buitenspiegels op elkaar af te stemmen, en nog eens $ 370 voor de Dakar-plafondlampen, evenals $ 2700 voor PPF de hele voorkant. Omdat ik de kerstsfeer niet aan het graven was die de rode remklauwen tegen het groene lichaam gaven, betaalde ik $ 900 om ze zwart te laten schilderen. Ik heb de Surround View-camera’s toegevoegd, die in gelijke delen nuttig zouden moeten zijn op krappe parkeerplaatsen en bij off-road navigeren. De enige opties die ik voor het interieur heb gekozen, waren het Burmester-geluidssysteem van $ 3980, zodat ik de Proclaimers in high definition kan blazen, evenals een brandblusser van $ 180 voor de veiligheid. Mijn extra uitrusting bedroeg uiteindelijk $ 23.050. Gezien het aantal en de prijs van de beschikbare opties, ben ik daar blij mee. Het is alleen jammer dat Porsche geen af fabriek geïnstalleerde imperiaal en rallykoplampen aanbiedt. Had ik maar betere Powerball-nummers gekozen. . . —Jack Fitzgerald
Caleb Millers $ 254.080 Porsche 911 Dakar
Gezien de hoge startprijs van de 911 Dakar, wist ik dat ik moest uitgeven aan Porsche’s Paint to Sample-programma, want wat is nog eens $ 12.830 als je al meer dan 200.000 uitgeeft? Ik koos voor Viola Purple Metallic, samen met wielen in bijpassende kleur en zijspiegels ($ 660). De standaard rode remklauwen botsten met de verfbeurt, dus ik heb $ 900 uitgegeven om ze zwart te schilderen en nog eens $ 430 aan zilveren uitlaatpijpen. Ik wikkelde de hele voorkant in beschermfolie ($ 2700) om te voorkomen dat verfschilfers van semi-vrachtwagens tegen kiezelstenen schopten, en het Surround View-camerasysteem van $ 1430 was een must om mijn Dakar te beschermen tegen ongewenste krassen. Ik heb ook $ 370 laten vallen op de instapverlichting en $ 1350 op op maat gemaakte verlichte aluminium instaplijsten – ik heb de dorpel aan de bestuurderszijde een 911-silhouet laten weergeven terwijl op de passagiersdrempel “Porsche” staat met wit achtergrondlicht – omdat ik van dat soort dwaze gadgets houd.
Binnenin heb ik de kuipstoelen verwisseld voor de 18-voudig verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie, omdat ik waarde hecht aan comfort en, laten we eerlijk zijn, het grootste deel van het leven van de auto zal worden besteed aan het tokkelen door de buitenwijken om boodschappen te doen. Ik gooide stoelverwarming en een verwarmd stuur in, gratis opties, om me te helpen de ijskoude winters in Michigan te overleven. Ik heb ook $ 1120 uitgegeven aan de Porsche Design Subsecond-klok, een analoog stuk dat in het dashboard is gemonteerd, aangezien het er supercool uitziet. Vervolgens, om wat smaak aan het interieur toe te voegen, heb ik de toerenteller in het wit gespecificeerd ($ 420) en heb ik het deksel van de middenconsole in reliëf gemaakt met het Porsche-embleem ($ 340). Ik had ook de ventilatieopeningen uitgerust met zilver geverfd leer ($ 1800), samen met de deurpanelen ($ 1910) en de zonnekleppen (op de een of andere manier een gratis optie), zodat alles wat ik aanraak zacht en soepel aanvoelt. Omdat ik aan de buitenkant niet voor koolstofvezelaccenten was gegaan, heb ik de dashboardbekleding aan de binnenkant laten vervangen door matte koolstofvezel ($ 390) en het Burmester-surroundgeluidssysteem van $ 3980 toegevoegd. Alles bij elkaar bracht $ 30.630 aan opties mijn 911 Dakar op een totaal van $ 254.080 – niet zo enorm duur als ik had verwacht, maar het is nog steeds een passend absurd bedrag voor deze speciale 911.Kaleb Miller
Austin Irwins $ 256.080 Porsche 911 Dakar
Kijk, de 911 Dakar krijgen zonder het Rallye Design-pakket is als het koken van een kalkoen zonder vulling. Sla het beste deel over en het is gewoon weer een vogel. Terwijl de verfsmaak van mijn collega’s aan weerszijden van een KitchenAid-mixer en McDonald’s Grimace-verfpalet belandt, laat ik de kans op wit met gentiaanblauw metallic op een 992 niet voorbijgaan. Porsche beloont degenen die hulde brengen aan de Parijs-Dakar Carrera met een Rallye Design-interieur gestikt in Shark Blue. Ik ben een grote fan van het middenpatroon op de racekuipstoelen, maar ik geef de voorkeur aan het comfort van de optionele verstelbare sportstoelen. Ik heb de wielen, remklauwen en uitlaatpijpen zwart laten lakken omdat bij normaal gebruik deze kleur snel terug zal keren. Zonder meerprijs krijgt het interieur stoelverwarming en een verwarmd GT Sport lederen stuurwiel. Zonder specifieke reden heb ik de optionele brandblusser ($ 180) toegevoegd. Ik zou ook het Burmester-geluidssysteem ($ 3.980) toevoegen om naar nummers als “Nights over Egypt” van de Jones Girls en “Bidibodi Bidibu” van Bubbles uit deze intercontinentale mashup te luisteren. Apparatuur die later zal worden toegevoegd: een echt Rothmans-vinyl over de tijdelijke aanduiding voor Roughroads en een aan de voorzijde gemonteerde LED-lichtpod voor de neus. De daktent met harde schaal van Porsche, die later dit jaar verkrijgbaar is, is ook een must, maar lijkt niet compatibel te zijn met de imperiaal. De tent zal leuk zijn om te hebben als een of andere Natty Light-fueled Bronco me uitdaagt met een “Dat ding kan hier niet doorkomen.” Als een limited edition 911 van $ 256.080 in het bos valt, maakt hij een geluid. Huilend omringd door gelach, zou ik me voorstellen. —Austin Irwin
Deze inhoud wordt geïmporteerd uit OpenWeb. Mogelijk kunt u dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of kunt u meer informatie vinden op hun website.