Zeker, dit voelt als de best opgeloste en minst gecompromitteerde aandrijflijn die je kunt hebben in de Qashqai, zoals hij er nu uitziet, waardoor zowel de frustrerende handmatige als de dreunende CVT die beschikbaar is op de standaard 1,3-liter motor, overbodig wordt. Het is geen bijzonder snelle of boeiende aandrijflijn, maar hij is afgesteld om het beste te werken in stedelijke en voorstedelijke omgevingen (waar beoogde kopers naar verluidt driekwart van hun tijd doorbrengen) en het is inderdaad heel logisch bij lage snelheden. Bij gemengd gebruik op Britse wegen zou je er midden tot hoge jaren 40 een brandstofverbruik van moeten verwachten – maar, zoals alle geëlektrificeerde aandrijflijnen, kan het een echt zinvolle efficiëntiebesparing voor je opleveren als het grootste deel van je autorijden in de stad is.
Elders blijft de nieuwste toevoeging aan het Qashqai-assortiment trouw aan de veilige, voorspelbare en rationele formule van de bestaande Qashqai-varianten. Over het algemeen is hij comfortabel, stil, wendbaar en gemakkelijk te besturen – hoewel het chassis het extra gewicht van het hybridesysteem van de auto (1,9 kWh aandrijfaccu, 188 pk sterke elektromotor) laat zien in een rit die enigszins broos en houterig aanvoelt op ruwere wegen, en bij het sturen is dat een beetje overdreven en graag op zichzelf gericht. Echte grip en lichaamscontrole zijn beide prima, maar dit is geen auto met veel affiniteit voor een interessante zijweg.
Het infotainmentsysteem van de nieuwe generatie, dat binnenkort naar alle Qashqai-modellen zal worden uitgerold, brengt echter welkome verbeteringen op het gebied van duidelijkheid en functionaliteit, en de rijhulptechnologieën zijn gegroepeerd en goed afgesteld en meestal niet opdringerig. De cabine heeft ook veel rijkere materialen en een stevig aanvoelend schakelmateriaal. Net als de Ariya heeft hij een ingetogen maar tastbare uitstraling van kwaliteit.