Het was tijd om “te breken met oude gewoonten”, zegt August Achleitner, Porsche’s Head of Technical Product Planning, Vehicle Concepts and Package inclusief Special Projects. Achleitner was ook het strategische hoofd van het algemene 996-voertuigconcept en dit jaar viert de autofabrikant het 25-jarig bestaan van de 911 die de toekomst markeerde.
Porsche-philes zou de relatie weten tussen de eerste Boxster Roadster – intern bekend als de 986 – en de 911 uit het 996-tijdperk. De relatie was zelfs zo diep dat de twee auto’s veel delen deelden; het interieur van de 996 en de Boxster was identiek.
33 Foto’s
“Porsche had een auto nodig in een lager prijssegment om een hoger verkoopvolume te genereren. Dit leidde tot het idee om de Boxster en de 996 onderdelen te laten delen”, aldus Achleitner.
Harm Lagaaij, Porsche’s Chief Designer in de jaren ’90, herinnert zich hoe verrast hij was door deze strategie. Het was ongehoord in die tijd, vooral met een auto die zo iconisch was als de Porsche 911, die praktisch een roadster met middenmotor en een coupé met motor achterin bouwde, identiek van de voorkant tot de B-stijl. Het was natuurlijk een uitdaging en gezien de beperkte tijd moest Porsche het team van Lagaaij opblazen tot 80 leden.
Afgezien van het concept van het delen van onderdelen met de eerste Porsche Boxster, was er ook het onderwerp van de 996’s motor. Met strenge emissievoorschriften en verschillende andere factoren stapte Porsche over van het vorige luchtgekoelde ontwerp met twee kleppen naar de nieuwe watergekoelde boxermotor met vier kleppen.
“Het programma voorzag dat we in totaal ten minste 30.000 eenheden van beide voertuigen zouden verkopen met een goed rendement op de investering”, zegt Achleitner.
De strategie werkte – Porsche verkocht jaarlijks meer dan 30.000 exemplaren van de 996-generatie 911, met een totale verkoop tussen de 50.000 en 60.000.