We moeten wachten op de dag waarop auto-ambachtslieden de derde generatie Camaro’s of Mustangs met een Fox-body heruitvinden tot smetteloze restomods met een koolstofvezel body die prijzen van zes cijfers opleggen. Tot die tijd zullen we moeten blijven slumpen met de 964-generatie van de Porsche 911.
Natuurlijk zijn er tal van redenen waarom de voorlaatste luchtgekoelde 911 de frequente muze is voor high-end tuning-outfits. Er is geen tekort aan auto’s om mee te beginnen, Porsche heeft tussen 1989 en 1994 wereldwijd meer dan 60.000 van alle varianten verkocht. De interesse (en waarden) zijn ook hoog genoeg om een markt te vinden voor dure transformaties.
De beroemdste re-creator van de 964 is ongetwijfeld Singer in Californië, die al meer dan tien jaar versies produceert die de grens van auto- naar autokunst overschrijden. Maar steeds meer andere winkels komen nu in dezelfde ruimte. Vorig jaar hebben we je verteld over een EV-versie geproduceerd door Everrati in het VK, hoewel we moeite hadden om te zien wat de elektrische aandrijflijn aan de ervaring toevoegde.
Hier is nog een Brits bedrijf, maar deze houdt het bij interne verbranding. De kleine winkel heet Theon Designen het gaf CD de kans om een gedeeltelijk uit koolstofvezel bestaande 964 te ervaren net voordat deze naar een koper in Chili werd verscheept, vandaar de naam CHI001 van de auto. Oh, en die klant is een succesvolle bosbessenboer, als je je afvraagt wat de reden is voor zijn gewelddadig violette kleurenschema.
Zoals met veel vergelijkbare bedrijven, werd Theon Design geboren uit een persoonlijke passie, in dit geval de zoektocht van een man genaamd Adam Hawley om zijn eigen perfecte 964 te bouwen terwijl hij van 9 tot 5 werkte als auto-ontwerper voor grote autobedrijven, waaronder Jaguar. Landrover. De auto werd uiteindelijk afgewerkt tot een standaard waarbij vrienden en kennissen hem vroegen om iets soortgelijks voor hen te maken, wat leidde tot de oprichting van Theon Design met zakenpartner Lucinda Argy, die ook zijn vrouw is.
Hoewel de Theon CHI001 zijn basisvorm deelt met de 964, is de detaillering duidelijk geïnspireerd op die van eerdere 911’s. Hij heeft de achterlichtbalk over de volledige breedte verloren waarmee hij was gebouwd en kreeg zowel 930 Turbo-achtige bumperoverriders als koplampomlijstingen. De originele auto onder de ombouw was een Carrera 4 die in Japan werd verkocht, maar hij is tot de onderdelen gestript en volledig opnieuw opgebouwd. Structurele veranderingen omvatten een dak van koolstofvezel, kofferklep, motorkap en spoiler. De spatborden en bumpers zijn gemaakt van een steviger mengsel van koolstof en kevlar.
Gewichtsbesparing ten opzichte van een gewone 964 is volgens Hawley ongeveer 220 pond, waarbij de gedeeltelijk composiet carrosserie de auto ook sterker maakt. Van dichtbij is de aandacht voor detail bijna obsessief, inclusief details zoals de symmetrische montage van de dubbele bobines op de motorbrandmuur en de onzichtbare integratie van een centraal, hoog gemonteerd remlicht in de omlijsting van de achterruit.
De klanten van Theon hebben de keuze uit aandrijflijnen, waaronder de intrigerende optie van een supercharger-conversie die het bedrijf heeft ontwikkeld voor de luchtgekoelde flat-six. De CHI001 heeft een atmosferische 4,0-liter motor; individuele gasklephuizen en een zorgvuldige interne balans brengen het piekvermogen naar 400 pk bij 7100 tpm. Hij heeft ook zijn oorspronkelijke vierwielaandrijving verloren en het vermogen wordt nu uitsluitend naar de achteras gestuurd via een zesversnellingsbak van de 993-generatie en een differentieel met beperkte slip.
Niet elk deel van de ervaring is bijgewerkt. Bij het instappen vinden we de vertrouwde, enigszins verschoven rijpositie, en hoewel prachtig opnieuw getrimd in een levendige tint die past bij de buitenlak, is de basisarchitectuur van de cabine ongewijzigd. Maar het starten van de motor onthult een direct ander karakter dan een gewone Carrera van deze generatie: ten eerste het geblaf van de uitlaat, waarvan de schakelbare akoestische kleppen variëren van luid tot zeer luid; ten tweede is er de onmiddellijke reactie van de motor op zelfs de kleinste druk op het gaspedaal, dankzij een ultralicht vliegwiel.
Het vergelijken van de auto van Theon met een gewone 964 wordt bemoeilijkt door de steeds verder verwijderde herinneringen aan hoe de originele auto was toen hij nieuw was, maar deze rijdt met een niveau van evenwicht en precisie waarvan het moeilijk voor te stellen is dat een voorraad 964 bezat, zelfs als hij nog fabrieksnieuw was. (met de mogelijke uitzondering van de bekende RS-variant). De besturing van de CHI001 voelt direct en spelingsvrij aan voor een luchtgekoelde 911. Hij behoudt de hydraulische ondersteuning, maar deze wordt nu aangedreven door een elektrische pomp. Herziene ophangingsgeometrie, stijvere bussen en actieve dempers verhogen de precisie waarmee de voorkant kan worden geplaatst, hoewel ze ook betekenen dat er minder gevoel is voor de fundamentele achterwaartse gewichtsverdeling van de 964 in bochten.
Door het gaspedaal los te laten met het chassis vol geladen, wordt de lijn geleidelijk strakker, maar niet snel. Het grootste dynamische verschil is waarschijnlijk te danken aan de moderne Michelin Pilot Sport PS2’s die op de klassieke Fuchs-stijl velgen zijn gemonteerd, die een overvloed aan grip geven. De rit is stevig, zelfs met de adaptieve dempers in hun zachtste stand, maar niet onaangenaam.
Toch is de motor het hoofdkenmerk van de CHI001: indrukwekkend gespierd onderin, maar met wat aanvoelt als een onuitputtelijke honger naar toeren die de scalpel-scherpe versneller een bestuurder aanmoedigt om te exploiteren. De toerenteller gaat maar tot 8000 tpm, maar de begrenzer gaat daar eigenlijk nog eens 500 tpm overheen. Met een gewicht van slechts 2570 pond voelt hij ook snel aan in de 21e eeuw. De versnellingspook is perfect gewogen en ondanks de overstap naar koolstofkeramische remmen voelt het middelste pedaal even natuurlijk aan in zijn reacties.
Dit liefdesverhaal doet je misschien twijfelen aan onze kritische vermogens, maar de auto heeft wel een aantal nadelen. De eerste is de prijs. Hoewel aanzienlijk minder dan de uitgaven van zeven cijfers die nodig zijn voor een van de pixel-perfecte aanbiedingen van Singer, moet een koper Theon nog steeds ongeveer $ 500.000 betalen (tegen de huidige wisselkoersen) om iets vergelijkbaars met deze auto te krijgen, plus de kosten van de donor 911 De tweede is het wachten: het bedrijf heeft al een aanzienlijke orderbank die het nodig heeft om zich een weg te banen en kan niet meer dan vijf auto’s per jaar bouwen.
Afgezien daarvan, hoewel “perfect” een sterk bijvoeglijk naamwoord is dat op elke auto kan worden toegepast, komt de Theon gevaarlijk dicht bij het verdienen ervan.
Deze inhoud wordt geïmporteerd uit OpenWeb. Mogelijk kunt u dezelfde inhoud in een ander formaat vinden, of kunt u meer informatie vinden op hun website.