De nieuwe CEO van de Volkswagen-groep, Oliver Blume, schudt de plannen voor elektrische voertuigen van het bedrijf door elkaar terwijl het bedrijf worstelt met softwarevertragingen.
De lancering van de Trinity EV, die naar verluidt zal dienen als de Tesla Model 3-rivaal van het merk en een technologisch vlaggenschip voor het merk, is volgens een rapport van Automotive Nieuws Europa.
Manager tijdschrift meldt dat het wordt uitgesteld omdat nieuwe software niet op tijd klaar zal zijn, waarbij Volkswagen zijn nieuwe E3 2.0-softwareplatform uitstelt van 2026 naar 2029.
Veel gepubliceerde problemen met Volkswagen’s softwaredivisie Cariad zijn ook verantwoordelijk gehouden voor de vertragingen van de Audi Q6 e-tron en Porsche Macan EV.
Plannen voor een speciale fabriek voor de Trinity in Wolfsburg, Duitsland, kunnen ook tot zinken worden gebracht.
Naast de vertraging van de Trinity, stuurde de heer Blume naar verluidt een intern bericht naar de werknemers waarin hij adviseerde dat het “momenteel … van de gelegenheid gebruik maakt om alle projecten en investeringen te bekijken en ze te controleren op levensvatbaarheid”.
Blume, die op 1 september Herbert Diess verving als CEO van VW Group, loopt naar verluidt terug op enkele van de doelstellingen van zijn voorganger omdat ze “onrealistisch” zijn, volgens een anonieme bron bij Volkswagen.
Volkswagen kondigde in maart aan dat het van plan was om in 2023 met de bouw van de Trinity-fabriek te beginnen en deze zou gebruiken als testbank voor nieuwe ontwikkelings- en fabricageprocessen, die geleidelijk elders zouden worden gefilterd.
Bij de start van de productie zei Volkswagen dat het streefde naar een productie van 10 uur per voertuig en dit doel zou bereiken door minder componenten te produceren, minder varianten te produceren, meer automatisering, slankere productielijnen en nieuwe logistieke concepten.
Dat is een derde van de tijd die Volkswagen nodig heeft om een ID.3 te produceren, en evenveel tijd als Tesla nodig heeft om een Model Y te bouwen in zijn fabriek in Grunheide in Duitsland.
De Trinity zou het debuut maken van de nieuwe SSP-architectuur van de groep, die volgens Volkswagen Level 4 autonome rijtechnologie zal ondersteunen. Deze architectuur zal nu naar verwachting debuteren in een ander voertuig.
De EV, die een actieradius van meer dan 700 km zal bieden, zal naar verluidt nog steeds worden gelanceerd, maar wordt mogelijk geproduceerd op een lijn in de hoofdfabriek in Wolfsburg.
De plannen van het bedrijf voor zelfrijdende voertuigen kregen vorige maand een wending toen Volkswagen – samen met Ford – aankondigde dat het verdere investeringen in de zelfrijdende startup Argo AI zou terugtrekken en een niet-contante waardevermindering van € 1,9 miljard (A $ 2,93 miljard) zou nemen als gevolg van de afschrijving van zijn investering.
Het zei dat het op Cariad zou leunen voor de ontwikkeling van autonome rijtechnologie van niveau 3, hoewel een rapport aangaf dat het ook zijn samenwerking met Intel’s Mobileye-divisie zou uitbreiden.
Hoewel de Trinity naar verluidt vertraging zal oplopen, is het gelijknamige merk van Volkswagen nog steeds van plan om tegen 2026 10 nieuwe EV’s te introduceren en tegen 2033 de Europese productie van voertuigen met verbrandingsmotor stop te zetten.
Volkswagen is niet de enige grote autofabrikant die worstelt met het uitrollen van een breed scala aan elektrische voertuigen.
Toyota overweegt naar verluidt een drastische herziening van zijn EV-plannen, waardoor het meerdere voertuigprojecten kan vertragen en mogelijk zijn belangrijkste EV-architectuur eerder dan gepland kan afschaffen.