MENING: Stel je mijn verbazing voor bij het zien van de Toyota Prius van de nieuwe generatie toen deze deze week werd onthuld.
‘S Werelds grootste autofabrikant maakte zich zorgen over hoe hij zijn hybride icoon opnieuw moest uitvinden in een tijdperk dat wordt bepaald door volledig elektrische voertuigen, en besloot er een hernieuwde panache aan te geven.
Hij ziet er geweldig uit: gestroomlijnd, stijlvol en geheel anders dan we gewend zijn van Toyota’s al lang bestaande leider op het gebied van ecologie. Een nieuw leven ingeblazen, als het ware.
Het oude model was een en al plooien en rare proporties, terwijl meerdere eerdere generaties misschien minder onhandig maar ook saaier waren, wat erger is.
En toch is het deze nieuwste versie, die me allemaal met sterren in de ogen kijkt, die de eerste Prius zal zijn die Toyota niet in Australië zal verkopen.
Bij het nemen van deze beslissing trok het de verkeerde les uit het falen van het oude model om te resoneren en trok het precies op het verkeerde moment de knoop door.
Het is waar dat de verkoop van Prius de laatste tijd kelderde, wat leidde tot zijn vroege ondergang. Toyota heeft lang volgehouden dat het zijn rol speelde: het bewijzen van de waarde van benzine-elektrische aandrijflijnen voordat ze zich verspreidden tot Corolla’s, RAV4’s, Camry’s en Klugers.
Tegenwoordig zijn de meeste personenauto’s en cross-overs van Toyota die in Australië worden verkocht hybrides, wat volgens Toyota duidelijk betekent dat de Prius niet langer nodig is.
Maar ik zou zeggen dat dit eigenlijk des te meer reden is om de Prius terug te brengen, om een badge met slinkend cachet opnieuw uit te vinden. Tijd om al dat harde werk te verzilveren, toch?
Bovendien maakt het niet uit of andere hybrides met Toyota-badges het beter verkopen. Dat is het doel van een merkleider. Ik had gedacht dat een bedrijf dat zo bedreven is in adverteren, de waarde hiervan zou begrijpen.
Toyota Australië is niet bang voor nicheaanbiedingen, vooral niet met zijn GR-familie van sportwagens. Dus waarom heeft hij de Prius weggegooid net nu hij weer interessant wordt?
Niet alleen dat, maar deze lijkt niet alleen maar een brandstofslurper te zijn, met genoegens achter het stuur beperkt tot hypermiling.
De nieuwe 2,0-liter parallelhybride heeft een totaal vermogen van 144 kW – veel meer dan de 90 kW 1,8-liter van het uitgaande model.
Dan is er de plug-in hybride met 164 kW en een acceleratietijd van 0-100 km/u tot 6,7 seconden, en een elektrische actieradius die 50 procent groter is – dat zou de actieradius op ongeveer 60 km brengen – met een batterij van 13,6 kWh.
De productplanners en leidinggevenden van Toyota Australia hebben de neiging om geweldig werk te doen, aangezien het de verkoopgrafieken domineert. Ik heb enigszins bewondering voor de Big T, ook al beschouwen velen hem als een batterij-elektrische achterblijver, maar deze beslissing slaat echt de plank mis.
Ik ben er vrij zeker van dat er Toyota-mensen zijn die dit lezen, dus houd er rekening mee dat het nooit te laat is om te heroverwegen. De eerste stap om een verkeerde beslissing aan te pakken, is deze te erkennen.
MEER: Toyota Prius: Een terugblik, want het is met pensioen uit Australië